לאחר הפקת חשבוניות מס ו/או חשבונות עסקה, נרשמת פעולה בהנהלת חשבונות היוצרת ללקוח יתרת חובה.
לכל לקוח תנאי תשלום מוסדרים במעמד פתיחת תיק לקוח בחברה או בעסק.
במידה וכאשר נוצר פיגור בגבייה, תהליך הגבייה נעשה ארוך ובמקרים מסויימים החוב מוגדר כחוב אבוד.
מניעת חובות אובודים תלוי רבות בתהליכי ונוהלי הגבייה של החברה ואו העסק.
גבייה אמורה וחייבת להתבצע ע"י אנשי מקצוע מיומנים המבינים בקריאת כרטסת הנהלת חשבונות ומושגי יסוד בהנהלת חשבונות. ובנוסף צריכים להתקיים בגובה תכונות אופי כגון אמינות אסרטיביות עקביות ושירות.